کد مطلب:188480 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:260

دعا و نیایش
استاد: از دعا و نیایش صحبت شد، می دانی كه انسان در میدان مبارزه ی زندگی، با سختی ها و مشكلات درگیر است، علاوه بر مجاهده و كوشش كه سلاح ظاهری است باید با سلاح معنوی دعا كه استمداد از نیروی غیبی است به مبارزه برخیزد، تا به پیروزی قطعی نایل آید. در این رابطه یكی از وصایای امیر المومنین علی علیه السلام به فرزندش امام مجتبی به خاطرم آمد حضرت فرمود: خداوند كلیدهای خزائنش را به دست تو نهاده، اجازه ی مسألت و دعا به تو داده، پس هر گاه بخواهی به سبب دعا درهای نعمتش را



[ صفحه 67]



می گشایی و از ابرهای رحمتش درخواست باران مغفرت می كنی [1] .

و در این باره امام باقر علیه السلام فرمود: خداوند نمی پسندد كه مردم اصرار ورزند و خواسته های خود را از یكدیگر بخواهند. ولی دوست دارد كه آنها برای رفع حوائجشان به درگاه او دست نیاز دراز كرده و خواسته هایشان را از او بخواهند، خداوند جل ذكره دوست دارد كه از او سؤال شود و آنچه نزد اوست مورد درخواست قرار گیرد [2] .

آری دعا ارتباط مستقیم با آفریدگار جهان دارد و وابستگی به اوست و شرط استجابتش این است كه انسان به صدقه و صفا و خلوص نیت با خدا ارتباط برقرار كرده در حالی كه مذعنا و معترفا به ذنوبه است روی به درگاه خدای آورده و به گوید: «اتیتك یا الهی بعد تقصیری» خدای من، اكنون بعد از كوتاهی در انجام عمل و بندگی (كمال خفت) به درگاه تو روی آورده ام. امام باقر علیه السلام در این باره فرموده است: به خدا سوگند از گناه رها نشود جز كسی كه بدان اعتراف كند [3] .

و نیز فرموده است: خدای تعالی از مردم نخواسته است مگر



[ صفحه 68]



دو خصلت را یكی اقرار به نعمتهای او تا نعمتش را بیفزاید، دیگر اقرار به گناهان تا ایشان را بیامرزد [4] .

همسفر: خدا نگهدارت باد، راستی می دانی جابر جعفی پیر شده و اكنون از محضر پر بركت امام صادق علیه السلام بهره می گیرد.

استاد: آری: امام صادق علیه السلام نیز همچون پدر بزرگوارش محضری پر بار دارد، او افضل اولاد محمد باقر علیه السلام است و چندی است به حضور او شرفیاب می شوم.

در میان فرزندان امام باقر علیه السلام كه پنج پسر و دو دخترند، امام صادق علیه السلام مشهورترین و با فضیلت ترین فرزند وی است كه از ام فروه به دنیا آمده و نسل امامت از طریق او استمرار یافته است.

فرزندان امام باقر علیه السلام عبارتند از: ابو عبدالله جعفربن محمد علیه السلام، عبدالله، ابراهیم، عبیدالله و علی و دو دختر امام، یكی زینب و دیگری ام سلمه است.

همسفر: آری سرانجام امام باقر علیه السلام پس از عمری عبادت با اخلاص و ترویج دین مبین اسلام و انجام خدمات علمی و اجتماعی، در روز هفتم ماه ذی حجه سال 114 هجری در سن پنجاه و هفت سالگی در زمان ستمگر اموی (هشام بن عبدالملك) مسموم و به شهادت رسید. می دانی عامل شهادت امام را هشام بن عبدالملك و برخی دیگر ابراهیم بن ولید و دیگران زید بن حسن



[ صفحه 69]



می دانند.

امام باقر علیه السلام در شامگاه وفات به فرزندش جعفر صادق علیه السلام فرمود: من امشب از دنیا نخواهم رفت، اكنون پدرم را ملاقات كردم او شربتی گواراتر نزد من آورد و نوشیدم، و مرا به دیدار حق و سرای جاویدان بشارت داد.

پس از شهادت، پیكر پاك آن دریای دانش را در قبرستان بقیع كنار آرامگاه امام حسن مجتبی علیه السلام و امام سجاد علیه السلام به خاك سپردند.


[1] ثم جعل في يديك مفاتيح خزائنه بما اذن لك فيه من مسألته فمتي شئت استفتحت بالدعاء ابواب نعمنه و استمطرت شآبيب رحمته.

[2] ان الله كره الحاح الناس بعضهم علي بعض في المسألة و احب ذلك لنفسه. ان الله جل ذكره يحب ان يسال و يطلب ما عنده.

[3] والله ما ينجو من الذنب الا من اقربه.

[4] لا والله ما اراد الله تعالي من الناس الا خصلتين: ان يقروا له بالنعم فيزيدهم و بالذنوب فيغفر لهم.